Handmade replica of the centennial light bulb from Livermore, California, plugged to a battery system in the attempt to kept it permanently on, print of the bulb of Livermore taken through the fire station window, typewritten replicas of the patent signed by adolphe Chaillet about the shape of the filament’s bulb. Made with the support of Hans Peter Kneuss, Glass blower and Cédric Vionnet, Neonist.

 

In a way, the Livermore bulb is a living monument to the dawn of scientific progress in the field of artificial light. Installed in 1901 in a firemen’s barracks at Livermore, in central California, it has continuously emitted light for 111 years. Because of this longevity, it has gradually become a symbol, or rather a counter-example, of in-built obsolescence. By recreating this lamp today in an artisanal manner, with the means of an ill-adapted age and by way of the trial and error process, Maxime Bondu reverts to empirical construction, and thus to an historically very important method of scientific exploration. Through its longevity, it seems like a metaphor of what we might call a “planned decline (in growth)”: by reducing its energetic metabolism, the Californian bulb admits decomposition and entropy, but in such a way that it is capable of adapting and surviving for absolutely incredible periods of time.

L’ampoule de Livermore est en quelque sorte un monument vivant de l’aurore du progrès scientifique en matière de lumière artificielle. Installée en 1901 dans une caserne de pompiers à Livermore, en Californie, elle émet de la lumière sans discontinuer depuis 111 ans. En raison de cette longévité, elle est graduellement devenue un symbole, voire un contre-exemple de l’obsolescence programmée. L’oeuvre consiste en une minutieuse reproduction de l’original. En recréant aujourd’hui cette lampe avec les moyens d’une époque inadaptée et via le processus de “trial and error”, Maxime Bondu revient à la construction empirique et donc à un mode d’exploration scientifique historiquement très important. Par sa longévité elle apparaît comme métaphorique de ce qu’on pourrait appeler une “décroissance planifiée” : en réduisant son métabolisme énergétique, l’ampoule californienne admet la décomposition et l’entropie, mais de manière telle qu’elle est capable de s’adapter et de survivre pendant des durées extrêmement longues.

Extract from « The Slowness of Light »

Emile Ouroumov, 2012.