Page of Liberation newspapers dating from march 5th 1982 announcing (recto verso) the two death of G.Perec and P.K.Dick, Novel written with the syntaxe from Les choses by G.Perec with the narrative from The man of the high castle by P.K.Dick, Concrete model scale 1/35e of the Schwerbelastunskorper, built to probe the soil of berlin by Albert Speer in 1938, 2012.

5 mars 1982 takes the shape of a book titled Germania, a history from the nineteen seventies, an archive Liberation newspaper from March 5th 1982, and a 1:35 scale cement structure in a mock salon setting. The Liberation from March 5th 1982 is presented in a two way frame where the recto/verso of the newspaper layout can be seen juxtaposed on one another. The newspaper itself contains articles that includes the announcements of two separate deaths. One of Phillip K. Dick, American science fiction writer, an the death of Georges Perec, a French writer, member of the Oulipo, known in his grammarical deconstuction that provide the prinicipal structure in his writing. The book Germania in the exhibition,is edited and disposed in the exhibition space to be read. It is a throw back to the original text Les choses by Georges Perec. In it Germania slips into an uchronia where the context, temporality and character names were changed. It describes a young couple in Berlin, in the victorious Nazi empire during the seventies. This uchronia is a reintrepretation of the book, The Man in the High Castle by Phillip.K Dick. The 1:35 scale concrete sculpture was based on the «Schwerbelastungskoerper» archectural diorama built by Albert Speer in 1941 to probe the resistance of the sandy soil of the city of Berlin. where architect Albert Speer produced several archectural structures for the Third Reich’s Germania Project. The «Schwerbelastungskörper» (heavy load-bearing body) is a large concrete cylinder built to study the feasibility of constructing a massive ‘arch de triomphe’ on the site. Some experts now believe that this «new Berlin» would have collapsed in the seventies. However, the scale model sculpture in the installation acts as a new fictional point of entry to the new Germania narrative.

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Sur l’une des pages du journal libération du 5 mars 1982 se trouve superposée, recto/verso l’annonce de deux décès. D’un coté la mort de Phillip K. Dick, écrivain américain de science-fiction et de l’autre, celle de Georges Perec. Ces deux annonces sont exposées grâce à un dispositif qui laisse passer la lumière et qui met en valeur la superposition de ces deux portraits. Cette collision est ainsi le point de départ d’une  ré-écriture. Germania, une histoire des années soixante-dix. Germania prend la forme d’un livre, édité et disposé dans l’espace d’exposition de manière à être lu. Reprenant le texte original de Georges Perec Les choses, ce roman glisse vers une uchronie où le contexte, les dates et les noms des personnages ont été changés. Le roman décrit ainsi un jeune couple SS dans une Allemagne nazie victorieuse, au début des années soixante-dix. Cette uchronie se rattache à celle Phillip.K dick, qu’il développe dans son livre Le Maitre du haut château. Ici le récit prend place à Berlin, où a été achevé la Capitale Monde, le grand projet achitectural d’Adolf Hitler, conçu par son architecte Albert speer. On retrouve ensuite l’écho au projet de Speer au travers de la maquette 1.35e du Schwerbelastungskoerper. Le Schwerbelastungskoerper est un énorme bloc de béton érigé en 1941 par Albert Speer pour sonder la résistance du sol sablonneux de la ville de Berlin. Ce test, rare témoin du projet Germania, devait assurer que le sol pourrait résister au poids colossal de la nouvelle ville prévue par Hitler. Certains experts pensent aujourd’hui que ce «Nouveau Berlin» se serait éffondré dans les années soixante-dix.Ce test de résistance prend ici la forme d’une maquette de beton, au 1/35e, échelle des dioramas historiques et pesant plus de 300kg.