Replica of the front neon sign based on the remained fixation points, lambda prints of the frame-by-frame color analysis of the movies screened at the cosmos cinema, from its beginning to its end, glass filtered with the color #282320 (result of the computer analysis), movies’ programme stained with purple ink, both found in the cinema basement, Lambda print of  a view in the lower ground of the cinema, objects found in the cinema and treated as archeological research finds, study for a genetic modification of a cosmos flower, projection of the color #282320 with an original 35mm cabin projector, 2015-2016.

 

Built in 1964 and finally closed in 1999, the Kosmos cinema of Plovdiv was for a period the biggest cinema theater in Bulgaria. It has seen 35 years of movie screening, of which 25 years during the communist period. Drawn by the architect Lyubomir Shinkov, the building is massive and shows a certain idea of the future as it was seen in this period, and contributes to a reflection on a history of the image – politic and social-  before and after the fall. 
The color of the cosmos is a quest. A quest through the building and the idea and ideology of the notion of “cosmos”. After questioning some habitants of the city and making a research in the building, Maxime Bondu is traveling through images of the cosmos. Almost like a quest for the invisible, traces are however to be found in some pieces of ceiling paint fallen on the floor, in spiderwebs found in the basements, in an old stained movie program poster or in the deduction of the persistent color from the screen. To deduce this persistent color of the screen, he has set up a collaboration with a programmer, Julien Griffit, with whom he worked previously, to analyze the movies screened. After two weeks of calculations, a powerful server computer wrote down “#282320”, a hexadecimal code for a color. A color that also is difficult to project because of its dark shade.

—◆—

Construit en 1964 sous l’ère soviétique le COSMOS, cinéma de Plovidv (Bulgarie) ferme ces portes en 1999. Ce lieu sera le théâtre de 35 ans de projection et le reflet en ce sens d’une histoire de l’image (politique et sociale) du pays avant et après la chute du mur de Berlin. Dessiné par l’architecte Lyubomir Shinkov le bâtiment, puissant et totalitaire convoque tant la monumentalité que l’idée du futur présent au sein de l’ancien bloc de l’est.
La Couleur du Cosmos est une quête. Une quête à travers le bâtiment, l’idée et l’idéologie de la notion de Cosmos. Après avoir questionné des habitants et fouillé le cinéma, Maxime Bondu erre au travers d’images possible du cosmos. Cherchant l’invisible, il trouve des traces dans quelques morceau de peinture tombé du plafond, dans les toiles d’araignées du sous sol, dans un programme taché d’encre ou en tentant de déduire la couleur persistante de l’écran.  Pour mener à bien cette déduction il collabora avec Julien Griffit, avec qui, il a travaillé précédemment afin d’analyser les films projetés. Après deux semaines de calculs, un puissant serveur indiqua « #282320 », un code hexadecimal pour une couleur. Couleur quasi impossible à projeter à cause de son ton foncé.

Photo : Emile Ouroumov